tiistai 15. toukokuuta 2012

Every 15 minutes - day

Meillä oli koulussa eilen ja tänään "assembly" kaikille junioreille ja senioreille aiheesta drunk driving. Meille ei etukäteen kerrottu mikä se on ja mentiin sitten kaikki liikkasaliin istumaan. Siellä kuultiin kuulutus jossa joku soitti hätänumeroon että meidän koulun lentopallokentällä on sattunut onnettomuus. Käveltiin sitten kaikki sinne kentälle ja siellä oli lavastettu autokolari, autot lytyssä ja ihmisiä autoissa. Toisessa autossa oli tyttö sekavana mutta ei pahasti loukkaantuneena ja toinen makaamassa puoliksi maassa ja puoliksi autossa ja verta oli joka puolella. Hän oli jo kuollut. Toisessa autossa oli kaksi pahasti loukkaantunutta nuorta. Oltiin kaikki siellä aidan takana katselemassa ja sinne paikalle ajoi ambulanssi, poliisiautoja ja paloautoja (siis oikeita aitoja) ja poliisit ja palomiehet ja ne aloittivat toimimaan kuten toimisivat oikealla onnettomuuspaikalla. Hetken päästä paikalle lensi mediheli (täällä ei siis ole yhtään rahaa mihinkään mutta yht äkkiä löytyy rahaa järjestää tämmönen) ja sinne otettiin pahasti loukkaantunut poika, toinen pahasti loukkaantunut otettiin ambulanssiin. Palomiehet joutuivat irrottamaan koko auton katon että saivat heidät ulos. Sitten paikalle tuli hautaustoimistoauto ja kuollut tyttö nostettiin sinne. Seuraavaksi poliisit ja sekava tyttö tulivat siihen kaikkien eteen ja selvisi että tyttö (joka aiheutti kolarin) oli alkoholin vaikutuksessa. Hänelle pistettiin käsiraudat ja vietiin pois poliisiautolla. Siinä olikin sitten kaksi tuntia mennyt ja jatkettiin koulua normaalisti. Koko päivän ajan kuitenkin meillä oli toinenkin tällainen juttu menossa. Koska ihmisiä kuolee Amerikassa yksi joka 15 minuutti auto-onnettomuuksissa joissa on ollut alkoholinkäyttöä mukana, niin yksi oppilas otettiin pois tunneilta joka 15 minuutti, jotka "kuolivat", jotta me muut nähtäisiin kuinka paljon ihmisiä se on ja millaista meidän elämä olisi ilman noita ihmisiä. He ovat poissa koulusta myös seuraavan päivän.



Tänään mentiin liikkasaliin uudestaan. Ensimmäisenä saliin tuotiin kaksi hauta-arkkua näyttämään sitä että kaksi ihmistä kuoli eilen siinä onnettomuudessa. Sitten katsottiin video eilisestä tapahtumasta. Nopeutettuna näytettiin kuinka se onnettomuus siivottiin ja sitten kuinka he veivät loukkaantuneet sairaalaan ja kuinka heidän vanhemmille kerrottiin että he kuolivat. Auton ajaja joutui oikeuteen ja hänet tuomittiin vankilaan päihtyneenä ajamisesta ja kahden ihmisen kuolemasta. Nuo henkilöt ja heidän vanhemmat puhuivat myös siellä ja lukivat toisillensa kirjeet jotka kirjoittivat eilen illalla. Siellä oli myös tyttö jonka äiti oli oikeasti kuollut auto-onnettomuudessa ja nainen jonka tyttären mies ja hänen paras kaverinsa molemmat kuolivat. Tänään oli todella tunteellinen päivä siellä, monet itkivät ja kyllä se sai mutkin miettimään kuinka kauheeta oikeesti olisi menettää joku tai olla itse osallisena onnettomuudessa. Täällä on oikeasti todella iso ongelma toi että nuoret ajavat autoa alkoholin juonnin jälkeen ja myös huumeiden käytön jälkeen. Täällä on todellakin huumeiden käyttö ihan eri mitoissa kuin Suomessa. Meillä on koulussa joka päivä sheriffi ja aina vähän väliä ihmisiä oikeasti pidätetään, he joutuvat oikeuteen ja heidän oikeasti lukitaan vankilaan iästä huolimatta. Tiedän henkilökohtaisesti tytön joka tultiin koulusta hakemaan ja vangittiin, tosin eri syystä kuin huumeet. Ja koska autoahan saa ajaa 16 vuotiaana, täällä myös nuoret ajavat enemmän. Joten siis every 15 minutes..

17 kommenttia:

  1. Vau, kyllä amerikkalaiset on keksineet hienon demostraation! Varmasti vaikuttava!
    Pitänee ajella sielläpäin erityisen varovasti...

    VastaaPoista
  2. Joo varsinkin se toinen päivä oli erittäin vaikuttava. Mutta aina löytyy muutamia lapsellisia sieltä jotka olivat epäkunnioittavia ja kommentoivat turhia juttuja. Mutta sai kyllä ison osan oppilaista ajattelemaan asioita

    VastaaPoista
  3. Joo varsinkin se toinen päivä oli erittäin vaikuttava. Mutta aina löytyy muutamia lapsellisia sieltä jotka olivat epäkunnioittavia ja kommentoivat turhia juttuja. Mutta sai kyllä ison osan oppilaista ajattelemaan asioita

    VastaaPoista
  4. Hui toi oli aika järkyttävää luettavaa! Kumminki tosi vaikuttava kokemus uskoisin :) T:Kia

    VastaaPoista
  5. Kuulostaa hurjalta, mut varmaan aika hyvä keino saada nuoret oikeesti miettii tollasta! Ja ihan aiheesta, onhan toi every 15 minutes ihan liikaa..

    VastaaPoista
  6. Heippa, löysin tän sun blogin eilen ja oon kuluttanu lähes koko viikonlopun (poislukien mun oman paperisodan ja viisumihakemusten täyttelemiset)näiden sun postausten lukemiseen :D

    Seuraan siis tosi montaa vaihtariblogia ja ihmettelin aluksi että miten ihmeessä en oo törmänny suhun aikasemmin koska oon erityisesti etsiny just EF vaihtareita, sillä oon itsekkin lähdössä heidän kautta jenkkeihin nyt 2012-13 :)

    Joka tapauksessa, tosi kiva että kirjotat niin perusteellisesti ja kivalla tavalla! Vaikutat tosi reippaalta ja mukavalta, ja jään todellakin seuraamaan tätä sun blogias :)

    VastaaPoista
  7. Milla kiitti kommentista :) Kiva että löysit mun blogin ja mäkin luin tosi montaa eri blogia ennen kuin tulin tänne. Vaihtoon lähteminen oli ehdottomasti yksi mun elämän parhaimmista päätöksistä ja oonkin nyt tosi kateellinen niille joilla on vielä koko vuosi edessä!
    Tiedätkö jo minne päin olet menossa?

    VastaaPoista
  8. En tiedä vielä yhtään minne päin amerikkaa oon lähössä, mutta onneks tässä on vielä aikaa :D

    Mut hei sulla kävi kyllä hyvin tuon perheen vaihdon kanssa, käsittääkseni viihdyt sun uusein hostien luona? Vaikuttaa ainakin näin blogin kautta mukavilta :)

    VastaaPoista
  9. Joo mulla on tosi ihana perhe täällä :) perheen vaihto olikin sitten yks parhaista päätöksistä mitä olen täällä vuoden aikana tehnyt! Heistä on täällä tullut osa mun elämän tärkeimpien ihmisten joukkoa. Toki täälläkin ollaan pari kertaa oltu eri mieltä jostain asioista ja joka päivä ei ole täydellinen, mutta se ei välttämättä ole pelkästään huono asia vaan olen oppinut paljon miten erilaisten ihmisten kanssa voi toimia.
    Jos sulla on mitään muita kysymyksiä mun vuodesta, efstä tai vaihdosta yleensä niin kysy, vastaan mielelläni :)

    VastaaPoista
  10. Kuulostaa kyllä mukavalta :) Tosi hyvin kyllä kävi että se sun interior design opettaja halus hostata sut. Onko niillä muuten ollu aijemminkin vaihtareita vai onko nyt eka kerta? :D

    VastaaPoista
  11. Mä olen niitten ensimmäinen vaihtari (mikä on kiva koska ne eivät voi verrata mua koko aikaa aiempiin vaihtareihin niin kuin eka perhe teki) ja he ovat sanoneet että oon korvaamaton ja eivät halua toista myöhemmin. Koulussa näytin sille mun surunaamaa ja eihän se sit muuta voinut kun ottaa mut niille asumaan :) mattin (host isä) kanssa olen puhunut että jokin mussa tai mun tilanteessa sai Heidin näkemään mussa jotakin koska se ei olisi ikinä uskonut että Heidi ehdottaa jotakin tämmöistä. Kävi sitten molemmilla älyttömän hyvä onni että sovin tänne perheeseen :)

    VastaaPoista
  12. Ja yleisesti toi että onko ollut aiemmin vaihtareita voi kyllä olla hyvä tai huono asia kumpi vaan. Ennen tänne tuloa juttelin mun ekan perheen aiemman vaihtarin kanssa ja se oli musta tosi kiva juttu, mutta inhosin sitä vertailua mitä vanhassa perheessä oli että kuinka norjalaiset tekee mitäkin ja Suomen tavat on ihan oudot. Toisaalta aiemmin hostanneet perheet tietää jo asioista ja osaa ehkä paremmin auttaa tietyissä ongelmissa. Välillä musta tuntuu että uudet vanhemmat ei aina ymmärrä että jos olen mun Suomen kavereille kateellinen esim wanhojen tansseista niin voin silti samaan aikaan tykätä olla täällä. Uudessa perheessä olen ensimmäinen ja koska perhe ei suunnitellut ottavansa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtaria, niin niillä ei ensin oikeen ollut mielikuvaa millaista tämä olisi. Ei siis ollut mitään ennakko odotuksia mulle tai vertailua muihin. Ei se ensimmäinen perhekään sitä pahalla tarkoittanut, mutta mä en tykännyt siitä.
      Kumpi vaan voi olla kivaa :)

      Poista
  13. Kiitti että jaksoit vastata noin perusteellisesti! :D Oon monesti just miettiny mitä etuja/haittoja voi olla perheestä joka ei ole ennen hostannu :)

    Tiedätkö muuten muita EF vaihtareita jotka on tällähetkellä siellä jenkeissä? Itse olen löytäny vaan kaks sun lisäksi, ja olis kiva lukea just näiden EF vaihtareiden blogeja että saisin paremman kuvan EFn toiminnasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hakusessa olis siis suomalaisten EF vaihtareiden blogit :D

      Poista
  14. Mä en oo tän vuoden aikana seurannut muita kun omien kavereitteni blogeja ja heistä kukaan ei ole efn kautta. Viime vuonna tosin luin kahta tosi hyvää ef blogia, jos kiinnostaa niin näistä löytyy koko vuosi 2010-2011:
    www.ainoinwonderland.blogspot.com
    www.vk-myamericandream.blogspot.com

    VastaaPoista