sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Pismo beach campout


Tänä viikonloppuna meillä oli keski- ja pohjoiscalifornian vaihtareitten yhteinen campout Pismo beachilla. Alotettiin perjantaina ja se kesti sunnuntaiaamuun. Perjantaina mom haki mut koulusta jo kahelta eli lintsasin kuoron ja cross countryn. Kotona pakkasin kaiken ja sitten yks toinen äiti tuli hakee mua ja lähettiin viiden muun vaihtarin kanssa kohti Pismoa.

Perillä valittiin teltta jota sitte vielä myöhemmin vaihdoin. Mun teltassa oli 2 australialaista, saksalainen, espanjalainen ja kaks uusiseelantilaista vaihtaria. Tän jälkeen lähettiin rannalle kattelemaan miltä siellä näyttää ja otettiin vähän kuvia.




Seuraavaksi syötiin iltaruuaksi pizzaa. Tääl on aina sitä pelkkää juustopizzaa ja metvurstipizzaa mut onneks ne oli tilannu myös pari vegee. Se on niin hyvää!! :) Loppuilta juteltiin nuotion ääressä ja syötiin synttärikakkua koska yhellä vaihtarilla oli synttärit.
 
Puhuin tuolla leirillä tosi paljon saksaa ja ruotsia, mutta en melkeen yhtään suomea vaikka meitä suomalaisia oli siellä neljä. Suomi vaan kuulostaa jo niin tyhmältä ja kaikki asiat on paljo helpompi sanoa enkuksi. Ruotsalaiset oli ihan innoissaan mun erittäin huonosta ruotsista ja ne yritti kysellä multa kaikkee että vastaisin ruotsiksi. Kukaan ruotsalainen kenen kaa oon jutellu ei oo tienny että kaikkien suomalaisten on pakko opiskella ruotsia ja että se on meiän toinen virallinen kieli. Saksankielisten lempihuvia taas oli puhua mulle tosi nopeeta saksaa ja sitten ne kysy ymmärränkö mä. 



Yö oli aika hirveä.. Koko yön satoi vettä, tääl ei ikinä vielä oo satanu ja just sillon sato ku nukuttiin teltoissa. Onneks mun teltta ei kauheesti kastunu sisältä, jotku joutu nukkuu märissä makuupusseissa ja niitten kaikki muutki kamat oli kastuneet. Ja me oltiin siellä sitten vielä se toinenkin yö, eli jos kaikki tavarat kastuivat ekana yönä niin ne oli sitten märkiä vielä toisenakin yönä.
 
Lauantaina oli kaikenlaista ohjelmaa mitä oli etukäteen saanut varata ja ne oli kaikki siis maksullisia. Osa lähti seittemältä aamulla sateessa melomaan kajaakeilla. Heräsin aamulla kun meiän valvojat huus melojia kokoontumaan grillauspaikalle ja voin kyllä sanoo että olin erittäin onnellinen että sain jäädä sisälle telttaan lämpimään makuupussiin nukkumaan enkä lähteä sateeseen märkään kajakkiin istumaan. 
 
Myöhemmin aamupäivällä oli vuorossa surffaus ja se oli ainoo juttu mihin mä osallistuin. Silloin ei enää vettäkään satanut mutta kylmä oli niinkuin melkeen aina tuolla rannalla. Käveltiin läheiselle Avila beachille, opeteltiin kuinka noustaan seisomaan kun aalto tulee ja sitte mentiin sinne mereen opettelemaan. Se ei itse asiassa ollut kauheen vaikeeta ja onnistuin aika nopeesti nousee pystyyn ja sitte surffasin sinne rantaan asti kaatumatta. Mutta ne aallot ei tosiaan mitään huiman korkeita ollut että seki vähä helpotti :)




Vesi oli ihan jääkylmää ja melkeen ei voinut mennä sinne veteen ollenkaan vaikka oli toi märkäpuku päällä ja paljaana vaan jalat ja kädet. Mun märkäpuku oli myös tosi tiukka enkä meinannu millään saada sitä ite päälle. Lopulta meiän yks surffausope tuli kiskomaan sitä niin että mäki sain puvun päälle. Kesällä kun olin töissä uimakoulussa ja mulla oli siellä märkäpuku päällä nii se oli paljo isompi ja puin sen aina päälle niin että kastelin sen eka, niin oli ihan mahdollinen tehtävä pukea se. Mutta onneks täällä oli vahvoja miehiä surffausopeina.

Surffauksen jälkeen mentiin takas leirintäalueelle syömään hot dogeja ja hirveesti keksejä ja sipsejä ja muuta jenkkien välipalaa. Sen jälkeen meillä oli erilaisii kilpailuja mihin sai mennä jos halusi. Tossa ekassa piti pitää veistä suussa ja kasata sen päälle 10 karkkia. Mä olin nopein joten voitin m&m karkkipussin jossa oli noin 5 karkkia.



Tossa pelissä piti tökätä nenä eka johonki rasvaan ja sitte pumpulipalloon ja kuljettaa se pumpulipallo tonne toiselle katokselle ja tiputtaa lautaselle. Käsiä ei saanut käyttää ja se voitti joka sai eka 6 palloo kuljetettua.




Pelejen jälkeen lähettiin pienellä porukalla kävelemään Pismo beachin "kaupungille". Siellä on sellasen isot pismo outletit mut ne oli ihan toisella puolella joten tyydyttiin vaan kävelemään ympäriinsä tuolla rantakojujen luona ja käytiin syömässä frozen yoghurt paikassa. Mäki söin meloni sorbettia ja se oli oikeestaan ihan hyvää ku luulin ennen et sorbetti on pahaa.
 
Tossa on amerikkalaiset liikennevalot:


Punanen käsi, pitää odottaa.



Valkonen ukkeli, saa kävellä.



Tuolla sai siis ottaa frozen jugurttia niin paljo ku halus ja siihen niin paljo kaikkii erilaisii päällisiä mitä halus ja sit ne punnittiin ja maksettiin painon verran.
Tossa on pismo beachin taksi. Ja alemmassa kuvassa hammaslääkäri. Piti laittaa kuva tänne ku ton näköseen hammaslääkäriin vois ihan mielellään mennä.



Takaisin leirillä pelattiin korttia ja sen jälkeen syötiin BBQ ruokaa. Ruuan jälkeen tuli varoitus tosi rajusta myrskystä että kaikki kamat pitää kerätä sisälle asuntovaunuun tai telttoihin. Lopulta nähtiin vaan paljon salamoita mutta ei ees alkanu sataa. Yöllä kyllä vähän satoi taas mutta vettä ei tullut sisälle asti telttaan.



Siinä on meiän koko porukka, tai luultavasti puolet on jossain reunoilla eikä mahtuneet kuvaan..
Meillä oli tosi kiva leiri, ainoot huonot asiat oli toi sateinen ilma ja sitten se että siellä aika paljon porukka jakautui maittain puhumaan omaa kieltään, paitsi me suomalaiset. Itävaltalaiset oli oma porukka, norjalaiset oma, ruotsalaiset oma jne. Saksalaisia tuolla oli varmaan puolet ja saksankielisiä muista maista myös tosi paljon joten joka paikassa kuuli pelkkää saksaa. Se oli ihan hauskaa niin kauan kun puhuttiin mun tasolla eli mikä sinun nimesi on? missä maassa sinä asut? mutta sitten ei enää ollut hauskaa kun ne alkoivat puhumaan keskenään jotain tosi nopeella saksalla mistä en ymmärtänyt yhtään mitään.
 
Ja tossa alla on hieno makaroonilaatikko jota tein mun perheelle viime viikolla. Siitä ne tykkäs ja nyt ne haluu lisää suomalaisia ruokia. En oikeesti keksi yhtään oikeeta ruokaa, pelkästään pullan ja piparit.


Ja nyt olis sitte matikan opiskelun aika. Ai että mä niin tykkään noista sanallisista tehtävistä. Voisiko joku matikkanero ystävä (esim Neea tai Arla :P) kertoo mulle vastauksen seuraavaan:

One formula starting the relationship between the length l and width w of a rectangle of "pleasing proportion" is lxl=w(l+w). How should a 4 foot by 8 foot sheet of plasterboard be cut so that the result is a rectangle of "pleasing proportion" with a width of 4 feet?

Joten enää ei siis pelkästään askarrella kuviota kolmioista.

7 kommenttia:

  1. Eikä!!! Olin Pismossa kielikursilla! Ihana paikka ja Pismon Frozen Yogurt on parasta ;D

    VastaaPoista
  2. oii tää missä oon vaihdossa on joku 20 minuuttia Pismosta. tykkään tätä vielä enemmän koska Pismo on ihan rannassa joten siellä on hirveesti sumua ja kylmä, Santa Maria on vähä pidemmällä rannasta joten on lämpimämpi vaikka täälläki on kyllä liikaa kylmää sumua aamulla. haha ja joo frozen yogurt oli hyvää!! :D

    - Heini

    VastaaPoista
  3. Heeeii sulla sujuu enkku siis paremmin?? NOi kilpailut näytti kivoilta!!!

    VastaaPoista
  4. toi lasku on ihan liian helppo eli en ees viitti kertoo oikeeta vastausta :P mut haluutko kertoo miten lasketaa:

    Olkoon E satunnaisilmiö, jossa rahaa heitetään kaksi kertaa. Satunnaismuuttujana on klaavojen lukumäärä.Muodosta pistetodennäköisyyksistä taulukko ja esitä graafisesti satunnaismuuttujan jakauma.
    Tollasta pääset opiskelee ens vuonna:D
    toivottaen matematiikkanero arla
    ja hei ps. vähä siistii et voitit noi kilpailut:DD

    VastaaPoista
  5. Naurattaa noi saksalaiset ja niitten huvit :--D olin ihan yllättyny ettei ruotsalaiset tienny että suomessa on ruotsi toinen kotimainen;o !

    VastaaPoista
  6. Arlaaa en millää malta odottaa et pääsen itkemään noittenki kanssa. Onneks te kaikki matikkanerot ootte käyny sen jo ja voitte opettaa mulle.
    Ja jenni nii mäki oon yllättyny ettei kukaan niistä tiiä ku oon kertonu jollekki kymmenelle siitä nii ihme jos on sattunu 10 semmosta jotka ei vaan tiiä mitään

    VastaaPoista
  7. haha vähä hauskoi noi kilpailut ja saksalaiset:DD mut mä en osaa matikkaa enkä saksaa kumpaakaa. ja jäätyny jugurtti kuulostaa hassulta
    -neea

    VastaaPoista